Efekt atomoxetinu na zlepšení schopnosti čtení u pacientů s dyslexií a pacientů s ADHD/dyslexií
Srovnávací studie publikovaná v Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology v roce 2017 se systematicky zabývala zkoumáním účinnosti atomoxetinu na schopnosti čtení dětí se samotnou dyslexií či s dyslexií spojenou s poruchou pozornosti a s hyperaktivitou (ADHD).
Dyslexie (specifická porucha čtení) představuje nečekaný problém ve schopnosti jedince v určitém věku, při dané inteligenci či profesním statusu číst. Svou podstatou ovlivňuje přístup k tradičním vzdělávacím podnětům. Plynulé čtení, tzn. čtení, které je rychlé, automatické a s dobrou intonací (prosodie) a porozuměním danému textu, je u dyslektických dětí porušeno. Dyslexie má vysokou celosvětovou prevalenci (až 8–10 %), v USA činí prevalence této poruchy 5–17,5 %.
Design a metoda studie
Do randomizované dvojitě zaslepené a placebem kontrolované studie byly zařazeny děti ve věku od 10 do16 let (n = 209), které splňovaly tyto diagnózy: samotná dyslexie (n = 58), porucha pozornosti s hyperaktivitou (attention-deficit / hyperactivity disorder, ADHD), s komorbiditou dyslexie (n = 124) nebo samotná ADHD (n = 27) dle kritérií Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. U dětí byla dokumentována normální inteligence.Pacienti byli léčeni atomoxetinem (1,0–1,4 mg/kg/den) nebo dostávali po dobu 16 týdnů placebo. Atomoxetin je centrální sympatomimetikum způsobující s vysokou afinitou a selektivitou inhibici zpětného vychytávání noradrenalinu blokádou presynaptického noradrenalinového transportéru. Děti pouze s dyslexií či s ADHD a současnou dyslexií byly randomizovány v poměru 1 : 1, skupině pacientů se samotnou ADHD byl atomoxetin podáván zaslepeně.Schopnosti čtení byly u dětí hodnoceny Woodcockovým–Johnsonovým testem kognitivních schopností III (WJ III) a baterií testů CTOPP (Comprehensive Test of Phonological Processing), která kromě fonologického povědomí hodnotí i schopnost fonologické paměti a rychlého jmenování. K dalším použitým testům patřil i Gray Oral Reading Test (GORT4), který měří úroveň a diagnostikuje potíže hlasitého čtení, a test TOWRE (Test of Word Reading Efficiency).
Výsledky
Z výsledků vyplynulo, že dyslektické děti léčené atomoxetinem měly ve srovnání s placebo skupinou signifikantně výraznější (p < 0,02) zlepšení zejména v testu WJ III, základních čtecích schopnostech a čteném slovníku. U dětí ze skupiny s ADHD a současně se vyskytující dyslexií léčených atomoxetinem bylo v porovnání s placebo skupinou pozorováno zlepšení čtecích dovedností (p < 0,02), vyhodnocených testem CTOPP.U dětí s ADHD symptomatikou a dyslexií léčených atomoxetinem byla v porovnání s aplikací placeba zároveň pozorována redukce nepozornosti, hyperaktivity a impulzivity. Rovněž u dětí se samotným ADHD onemocněním bylo po aplikaci atomoxetinu v porovnání se stavem před začátkem terapie pozorováno zlepšení jejich příznaků. Zlepšení ADHD symptomů v těchto skupinách dětí však nekorelovalo se zlepšením schopnosti čtení.
Závěr
Autoři konstatovali, že podávání atomoxetinu zlepšilo schopnosti čtení u pacientů s dyslexií i u dětí s ADHD a komorbiditní dyslexií. U dětí se samotnou dyslexií se zlepšení týkalo převážně dekódovacích schopností a čteného slovníku. U zlepšení čtení dyslektických dětí s ADHD však nebyla zjištěna korelace s ústupem ADHD příznaků.
(amo)
Zdroj: Shaywitz S. et al. Effect of Atomoxetine Treatment on Reading and Phonological Skills in Children with Dyslexia or Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Comorbid Dyslexia in a Randomized, Placebo-Controlled Trial. J Child Adolesc Psychopharmacol. 2017 Feb; 27 (1): 19–28; doi: 10.1089/cap.2015.0189. Epub 2016 Jul 13. Dostupné na https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27410907.