;

Novinky

Virtuální realita může pomoci v léčbě autismu

28. 6. 2019 | E-health Všechny specializace

Hraní her ve virtuální realitě jako klíčový nástroj v léčbě lidí s neurologickými chorobami typu autismus, schizofrenie či Parkinsonova choroba? Ukazuje se, že nová technologie pomáhá těmto pacientům posunout jejich vnímání času a tím přispět ke zlepšení zdraví.

Porucha vnímání času

Schopnost přesného vnímání toku času je podle spoluautora studie Séamase Weeche jednou ze základních schopností potřebných k interakci s okolním světem. U některých jedinců jsou však vnitřní hodiny špatně nastavené, což způsobuje poruchy vnímání a jednání těchto osob. Tento problém se typicky vyskytuje u lidí trpících autismem. Séamas Weech dodává, že jejich studie pomáhá získat náhled do problematiky vnímání času a současně se také pokouší o rekalibraci vnímání času v mozku.

Studie ve virtuální realitě

Výzkum vědců z University of Waterloo zahrnoval celkem 18 žen a 13 mužů s normálním zrakem a bez smyslových, muskuloskeletálních a neurologických poruch. Pro potřeby studie byla použita hra pro virtuální realitu zvaná Robo Recall. Výzkumníci měřili schopnost vnímání času nejprve před zadáním úkolů ve hře a poté po jejich dokončení. V rámci kontroly někteří účastníci také plnili úkoly mimo virtuální realitu, například byli vyzváni k hodu míčkem.

Budoucnost virtuální reality?

Pobyt ve virtuální realitě byl spojen s rychlejší odezvou účastníků v rámci plnění úkolů, a to o přibližně 15 %. Studie tak poskytuje cenný důkaz o tom, že vnímání času je flexibilní a virtuální realita nabízí potenciální nástroj k rekalibraci času v mozku. Výzkumníci si jako další cíl kladou zjistit, jak dlouho účinky vydrží a zda jsou tyto signály pozorovatelné v mozku. Pro vývoj klinické aplikace je totiž nutné vědět, jestli účinky vydrží v rámci minut, dnů, nebo dokonce týdnů.

(holi)

Zdroje:

  1.  Virtual Reality could be Used to Treat Autism. eHealthNews.eu. Publikováno 29. března 2019. Dostupné na http://www.ehealthnews.eu/research/5798-virtual-reality-could-be-used-to-treat-autism
  2. Bansal A., Weech S., Barnett-Cowan M. Movement-Contingent Time Flow in Virtual Reality Causes Temporal Recalibration. Scientific Reportsvolume 9, Article number: 4378 (2019); doi:1038/s41598-019-40870-6.

Další novinky

Vyhledávání

Kvíz týdne

Neděle 19.05.2024

Kardiovaskulární prognóza u nealkoholového postižení jater se steatózou

reklama

Kalendář

Po
Út
St
Čt
So
Ne

Partneři