Vliv obrazovek na děti v raném věku
Celosvětově se uvádí, že děti se s různými formami zábavy či učení před obrazovkou, nejčastěji chytrého telefonu, setkávají průměrně od 5 měsíců věku. Jaký je vliv těchto aktivit na spánek a pozornost dětí mladších 6 let?
V současnosti děti tráví u obrazovek, v mnohých případech už od velmi útlého věku, alespoň část svého volného času. Existují i speciální pořady přímo pro děti mladší 1 roku a lze je sledovat v televizi, na počítači i tabletu. Kromě toho je na těchto platformách dostupná i řada her pro předškolní věk.
Dětský spánek a modré světlo
Většina dnešních obrazovek produkuje tzv. modré světlo. Jde o krátké vlny světelného spektra (380–500 nm), které v lidském těle pomáhají regulovat cirkadiánní rytmy, krátkodobě zvyšují bdělost, reakční čas a pocit pohody. Nadužívání modrého světla vede k poruchám cirkadiánních rytmů nebo očním vadám. Bylo potvrzeno, že u dětí do 3 let denní používání dotykových displejů zhoršuje a zkracuje spánek. Souvisí s to s více faktory:
- Média mohou přímo ubírat čas určený spánku.
- Sledovaný obsah může dítě psychicky i fyzicky stimulovat.
- Modré světlo může tlumit produkci melatoninu, který ovlivňuje kvalitu spánku.
- Faktory jako emocionální labilita, hyperaktivita či atmosféra rodinného prostředí mohou mít vliv na pravidelnost spánku a frekvenci užívání médií.
Navíc rodiče často používají obrazovky různých formátů v blízkosti dětí.Cirkadiánní rytmy se vyvíjejí především do 6 měsíců věku, a v tomto období je proto vhodné se co nejvíce vyhnout vystavování kojenců modrému světlu displejů.
Sledování obrazovek a ADHD
Navzdory všeobecnému přesvědčení, že používání technologií u dětí vede k pozdějším poruchám pozornosti a hyperaktivity (ADHD), vědci tuto spojitost dosud jednoznačně nepotvrdili. Nicméně děti si už v raném věku skrze obrazovky osvojují modelové role, takže sledovaný obsah může mít velmi významný dopad na jejich chování a osobnostní rozvoj.Spojitost s ADHD byla prokázána u malých dětí bavících se před obrazovkami několik hodin denně.
ADHD v raném věku
Problémem kontroly ADHD v raném věku může být možná terapie. Při ADHD je totiž v současnosti lékem volby atomoxetin, který je však indikován pro děti starší 6 let.Jeho použití u předškolních dětí je možné pouze off-label; účinnost a bezpečnost v této věkové kategorii hodnotila prospektivní otevřená pilotní studie. Celkem 12 dětí ve věku 3–5 let užívalo atomoxetin v dávce maximálně 1,8 mg/kg denně. Mezi uváděné nežádoucí účinky patřila podrážděnost, vzdor a gastrointestinální potíže, pozitivní odpověď byla zaznamenána v 75 % případů.
(mir)
Zdroj:
- Slussareff M. Obrazovky v dětském věku: vliv na spánek, učení a pozornost. Zásady pro zdravé způsoby užívání. Pediatr. pro praxi 2019; 20 (1): 19–23. Dostupné na https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2019/01/04.pdf.
- Ghuman J. K., Aman M. G., Ghuman H. S., et al. Prospective, naturalistic, pilot study of open-label atomoxetine treatment in preschool children with attention-deficit/hyperactivity disorder. J. Child Adolesc. Psychopharmacol. 2009; 19 (2): 155–166; doi: 10.1089/cap.2008.054. Dostupné na https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2857147/.