Lékař, který zažije incident ohrožující pacientovu bezpečnost, vnímá dopady události i několik měsíců
Situace, při nichž došlo k ohrožení bezpečnosti pacienta, mají na zúčastněné lékaře dopady v podobě přehnané pečlivosti, stresu i pochyb o vlastních schopnostech a mohou se projevovat i v řádu měsíců po incidentu.
Průzkum proběhl ve 32 nemocnicích
Průzkum provedený mezi 1 619 nizozemskými lékaři a 2 750 sestrami se zabýval dopady, které na zdravotníky mají události, při nichž je ohrožena pacientova bezpečnost. Z celkového počtu 4 369 dotazovaných jich více než polovina uvedla, že byli aktivním účastníkem incidentu, při němž byla ohrožena pacientova bezpečnost, ale pacient neutrpěl vážnou újmu na zdraví. Přibližně 45 % zdravotníků zažilo situaci, jejímž důsledkem bylo trvalé poškození zdraví pacienta nebo jeho smrt.
Čím závažnější incident, tím intenzivnější dopady na lékaře
Události mají podle zjištěných poznatků na zdravotníky dopady v pracovním i osobním životě a promítají se také do týmové práce. Nejčastěji pozorovanými důsledky incidentů jsou přehnaná pečlivost v péči o pacienty (53 %), pochybnosti o znalostech a schopnostech (27 %), pocit neschopnosti poskytnout kvalitní péči (15,6 %) a dyskomfort v rámci pracovního kolektivu (15,5 %).
Intenzita dopadů rostla se závažností události. U incidentů s poškozením pacientova zdraví nebo vedoucích k úmrtí byla zjištěna osmkrát vyšší pravděpodobnost, že uvedené dopady budou přetrvávat déle než měsíc, a devětkrát vyšší pravděpodobnost jejich trvání déle než 6 měsíců v porovnání s událostmi, při nichž sice byla ohrožena pacientova bezpečnost, ale nezpůsobila mu žádné následky.
(pak)
Zdroj:Vanhaecht K., Seys D., Schouten L. for the Dutch Peer Support Collaborative Research Group, et al. Duration of second victim symptoms in the aftermath of a patient safety incident and association with the level of patient harm: a cross-sectional study in the Netherlands. BMJ Open 2019; 9: e029923; doi: 10.1136/bmjopen-2019-029923. Dostupné na https://bmjopen.bmj.com/content/9/7/e029923.